Login  

Go Back   Chamber of Secrets > Diagon Alley > The Language Lab

Norwegian / Norsk

Reply

Thread Tools
Old October 23rd, 2008, 10:04 pm
Chrysalis's Avatar
Chrysalis  Undisclosed.gif Chrysalis is offline
Hogwarts Graduate

Re: Norwegian / Norsk

I like Norwegian because it looks and sounds so much like Dutch but it's utterly incomprehensible! It certainly sounds like I should be able to understand it but I can't. Can you read a little Dutch if I write it? Kunnen jullie deze Nederlandse zin begrijpen?

Reply With Quote
Sponsored Links
Old October 23rd, 2008, 10:19 pm
HpPygmyPuff  Female.gif HpPygmyPuff is offline
Third Year

Yeah, Dutch and Norwegian are very similar, but also very different in a way!
Ehmm...Does it mean something like, Do you understand Dutch? Some of the words are kind of similar to Norwegian, like begripjen/begripe(forstå)/understand, Kunnen/Kan/Know, Nederlanze/Nederlandsk/Dutch.

I am the founder of Club Artie!
Read Always Remember What You Can't Forget and A Mild Shade of Perfection to understand. (Read the feedback too. If you are brave enough...)

Proud Member of the IBP (Insane Becky Posse)
Reply With Quote
Old October 24th, 2008, 12:36 pm
Morning_Star's Avatar
Morning_Star  Female.gif Morning_Star is offline
Fourth Year

Quote:
Originally Posted by HpPygmyPuff View Post
Hei, hei Ja, det er flere av oss nordmenn her! Det var nok flere før, men det er ikke så mange som er så aktive som de en gang var. Inkludert meg

Hvor i Norge kommer du fra?
Jeg kommer fra Bodø. Elendig mye regn og vind her for tida men ellers fint.
Enn du, hvor i Norge kommer du fra?

You get ideas from daydreaming. You get ideas from being bored. You get ideas all the time.
The only difference between writers and other people is we notice when we're doing it.

—Neil Gaiman

Thank you so much, lilyrose, for the lovely avatar and signature pictures!
Reply With Quote
Old October 27th, 2008, 11:06 pm
Third Year

Quote:
Originally Posted by Morning_Star View Post
Jeg kommer fra Bodø. Elendig mye regn og vind her for tida men ellers fint.
Enn du, hvor i Norge kommer du fra?
Kan tenke meg det. Jeg fløy til Bodø en gang da jeg skulle til Lofoten, men har aldri vært der sånn ordentlig. Jeg bor like utenfor Oslo, i Bærum. Det regner ikke så mye her nå, men det er innmari kaldt! Vi er vel egntlig ganske oppe i skyene for tiden pga seriegull, så akkurat nå er det ganske deilig her uansett!

Read Always Remember What You Can't Forget and A Mild Shade of Perfection to understand. (Read the feedback too. If you are brave enough...)

Reply With Quote
Old October 29th, 2008, 9:40 pm
Morning_Star's Avatar
Fourth Year

Gratulerer med gullet!
Her i Bodø blir det neppe noe gull på ganske mange år, Bodø/Glimt sliter sånn på bortebane (og noen ganger på hjemmebane også). Men det er visst en mikrosjanse for medalje, da... Sier de bestandig.

Har selv aldri vært i Bærum, men jeg kjenner ei som kommer derfra.
Jeg tror nok du hadde det bedre I Lofoten enn du ville hatt her, tror det er ganske kjedelig her for noen som ikke bor her (kan være kjedelig for tida for oss også) med mindre man skal på noe gøy, som Parkenfestivalen. Spesielt nå er det kjipt her, bare regn, vind, regn, vind, et lite gløtt av sol av og til, og mere vind... Og ise kaldt.
Heldigvis har vi noen lyspunkter nå i kalde mørketida: Fram Kino (Bodøs storslåtte kino med hele tre saler...) feirer hundre år ved å selge billetter til kr ti i helga!

You get ideas from daydreaming. You get ideas from being bored. You get ideas all the time.
The only difference between writers and other people is we notice when we're doing it.

—Neil Gaiman

Reply With Quote
Old October 30th, 2008, 4:32 pm
Third Year

Quote:
Gratulerer med gullet!
Her i Bodø blir det neppe noe gull på ganske mange år, Bodø/Glimt sliter sånn på bortebane (og noen ganger på hjemmebane også). Men det er visst en mikrosjanse for medalje, da... Sier de bestandig.

Har selv aldri vært i Bærum, men jeg kjenner ei som kommer derfra.
Jeg tror nok du hadde det bedre I Lofoten enn du ville hatt her, tror det er ganske kjedelig her for noen som ikke bor her (kan være kjedelig for tida for oss også) med mindre man skal på noe gøy, som Parkenfestivalen. Spesielt nå er det kjipt her, bare regn, vind, regn, vind, et lite gløtt av sol av og til, og mere vind... Og ise kaldt.
Heldigvis har vi noen lyspunkter nå i kalde mørketida: Fram Kino (Bodøs storslåtte kino med hele tre saler...) feirer hundre år ved å selge billetter til kr ti i helga!
Takk! Dette er første gangen vi tar gull (forhåpentlig ikke den siste:P) så det var innmari gøy!! Bodø/Glimt spilte jo ganske bra i begynnelsen av serien, de kom som en overraskelse for mange.
Nå har det kommet snø her, men det går nok snart over til slaps. Det er ikke så kaldt enda, jeg har ikke trengt å bruke boblejakke enda hvertfall. Det er vel ikke så veldig mye som skjer her heller, men det er jo ikke langt til Oslo, så det er kanskje en fordel Skolen er jo ganske stress, siden jeg akkurat har begynt på vidregående...:P Seriøst! Her koster kinobillettene 80-90 kr! Og noe jubileum tror jeg ikke det er snart Er det ordentlig møreketid i Bodø? Sånn at det nesten er mørkt hele døgnet?

Reply With Quote
Old October 30th, 2008, 9:14 pm
Morning_Star's Avatar
Fourth Year

Det er mørkt fra rundt fem om kvelden til cirka åtte om morran. Ganske kjipt, egentlig. Og gradestokken var under null da jeg gikk hjem fra jobb kl åtte. Men det blir lyst senere og mørkt tidligere nesten for hver dag som går, så... Spesielt nå som det er så overskyet.

Kinoen er dessverre bare jubileum, ellers koster det nitti kroner. De skal også ha Ringenes Herre-maraton natt til lørdag, femti kroner inkludert frokost! Gleder meg, selv om jeg må gå med søstra mi, veninna hennes, og fettern min, alle på tretten... Får i alle fall være oppe hele natta, selv om jeg går glipp av slutten på Snape/Weasley kampanjens Halloween party.

Jeg er elendig på geografi og hvor det snør mye og sånt, men pleier det å komme mye snø i Bærum om vinteren?

—Neil Gaiman

Last edited by Morning_Star; October 30th, 2008 at 9:28 pm.
Reply With Quote
Old October 31st, 2008, 5:20 pm
Third Year

Quote:
Det er mørkt fra rundt fem om kvelden til cirka åtte om morran. Ganske kjipt, egentlig. Og gradestokken var under null da jeg gikk hjem fra jobb kl åtte. Men det blir lyst senere og mørkt tidligere nesten for hver dag som går, så... Spesielt nå som det er så overskyet.

Kinoen er dessverre bare jubileum, ellers koster det nitti kroner. De skal også ha Ringenes Herre-maraton natt til lørdag, femti kroner inkludert frokost! Gleder meg, selv om jeg må gå med søstra mi, veninna hennes, og fettern min, alle på tretten... Får i alle fall være oppe hele natta, selv om jeg går glipp av slutten på Snape/Weasley kampanjens Halloween party.

Jeg er elendig på geografi og hvor det snør mye og sånt, men pleier det å komme mye snø i Bærum om vinteren?
Åjj, det er ganske kjipt. Her blir det tidligere og tidligere mørkt, men kanskje ikke så tidlig.Her er det egentlig ganske fint vært, selv om det er er kaldt:P I dag var det sol, så da blir det ikke så kaldt. Ringenes Herre-maraton er gøy da Hva slags Halloween party?

Det kommer veldig ann på. Det pleier egentlig ikke å komme ordentlig snø før jul akkurat rundt her hvor jeg bor, her hvor det bor en del folk. Men etter jul kommer det en del. Men det er jo snø i Nordmarka og sånn Er ikke så god på geografi jeg heller, men pleier det ikke å komme en del snø i Bodø?

Også lurer jeg på en ting:P Hva er ditt syn på Oslo og Bærum? Jeg syntes det er interressant å vite, siden det er mange som syns så mye rart

Reply With Quote
Old October 31st, 2008, 6:09 pm
Chrysalis's Avatar
Chrysalis  Undisclosed.gif Chrysalis is offline
Hogwarts Graduate

Quote:
Yeah, Dutch and Norwegian are very similar, but also very different in a way!
Ehmm...Does it mean something like, Do you understand Dutch? Some of the words are kind of similar to Norwegian, like begripjen/begripe(forstå)/understand, Kunnen/Kan/Know, Nederlanze/Nederlandsk/Dutch.

It said 'Can you understand this Dutch sentence?' Amusing how your word for for understanding ('forstå) sound like a Dutch word (verstaan) but they mean different things (Verstaan = hear, understanding a language; begrijpen = understanding a meaning)

Reply With Quote
Old October 31st, 2008, 6:14 pm
Morning_Star's Avatar
Fourth Year

Quote:
Åjj, det er ganske kjipt. Her blir det tidligere og tidligere mørkt, men kanskje ikke så tidlig.Her er det egentlig ganske fint vært, selv om det er er kaldt:P I dag var det sol, så da blir det ikke så kaldt. Ringenes Herre-maraton er gøy da Hva slags Halloween party?
Det er en thread startet av Severus Snape/Molly Weasley team (mitt team), for å feire at MoM kampanjen er over! Alle er velkomne! (Link i signaturen min.) Men den slutter i kveld, da, jeg er ikke helt sikker på når, men sånn at folkene fra USA kan være der noe i dag, i hvertfall. Til nå har vi hatt det veldig gøy der! Har du forresten husket å stemme på en MoM? (Link til det også i signaturen min.)

Quote:
Det kommer veldig ann på. Det pleier egentlig ikke å komme ordentlig snø før jul akkurat rundt her hvor jeg bor, her hvor det bor en del folk. Men etter jul kommer det en del. Men det er jo snø i Nordmarka og sånn Er ikke så god på geografi jeg heller, men pleier det ikke å komme en del snø i Bodø?
Jo, men det har minket de siste årene. Vanligvis kommer det litt snø, så smelter den, eller blir til slaps, eller grå og skitten pga biltrafikk. Jeg håper selvfølgelig på masse snø i år, sånn at det blir julekortstemning her i jula og advendstida! Og jeg håper det blir skiføre, jeg elsker å gå på ski!

Quote:
Også lurer jeg på en ting:P Hva er ditt syn på Oslo og Bærum? Jeg syntes det er interressant å vite, siden det er mange som syns så mye rart
Ganske mange her har en nokså uheldig oppfatning av Oslo-/Bærumfolk. De fleste mener nok at det er mye snobbete sosser der, men jeg er sikker på at de fleste er greie bare man blir kjent med dem! Det lille utvalget av Bærumfolk jeg har møtt (søskenbarna til en av venninnene mine) er faktisk snobbete sosser. Men det er også ei i klassen min som kommer fra Bærum/Osloområdet, og hun er kjempegrei! Jeg tipper folk er like forskjellige der som i resten av landet. Vi pleier jo å snakke om "di dærre søringan" (søring = sør for Trøndelagsfylkene, egentlig) på en litt lite hyggelig måte, men det er jo egentlig bare tull, da. Og det er et veldig lite spesifisert begrep.
Jeg har jo ikke vært i Bærum, så jeg kan ikke si så mye om stedet, men Oslo synes jeg er en fin by med masse butikker () og supereffektiv og -billig kollektivtransport (i alle fall dersom du samenlikner med Bodø), selv om jeg aldri kunne tenke meg til å flytte dit. Nei, Nord-Norge og elendig kollektivtransport () er nok det jeg vil holde meg til, eller i allefall et sted der de har sånn noenlunde samme dialekt som meg.

Hva mener dere Bæruminger om oss Nordlendinger? Det har jeg alltid lurt en del på, hvordan 'søringer' oppfatter Nordlendinger!

EDIT: Nå blir det mørkt her i tretida... Egentlig litt deprimerende, nå før snøen har kommet.

BTW: Sorry for the long post, I'm lousy at writing short...

—Neil Gaiman

Last edited by Morning_Star; November 10th, 2008 at 6:20 pm. Reason: Lousy Norwegian... + adding EDIT
Reply With Quote
Old July 6th, 2009, 12:58 pm
CARROLiZER  Female.gif CARROLiZER is offline
Second Year

Well, jag førstår allting som norrmæn sæger.
Men det kanske ær før att jag ær en svensk, bosatt i Norge.
Som æven pratar norska, har dock lite smått problem med stavningen.
Så jag føredrar att skriva på Svenska. Som sagt, norrmæn førstår svenska.
Frågan ær hur mycket svenskar førstår norrmæn.

Reply With Quote
Old July 20th, 2009, 11:03 pm
Haplo_  Male.gif Haplo_ is offline
First Year

Hmmm... Norwegian is cool. It's sounds so nice when people speak it. And It's also cool that people from sweden and people from norway can speak in their own language and understand each other.

Jag är svensk så jag förstår norska ganska bra.

Reply With Quote
Old July 21st, 2009, 2:44 pm
Miss_Bellatrix  Female.gif Miss_Bellatrix is offline
Second Year

Hei Dere er ikke alene alle dere fra Norge Jeg ble medlem for ikke så lenge siden Koselig at det var en del nordmenn her da!

Reply With Quote
Old July 21st, 2009, 9:58 pm
Haplo_  Male.gif Haplo_ is offline
First Year

Quote:
Originally Posted by Miss_Bellatrix View Post
Hei Dere er ikke alene alle dere fra Norge Jeg ble medlem for ikke så lenge siden Koselig at det var en del nordmenn her da!
What does that mean?

Reply With Quote
Old July 21st, 2009, 10:03 pm
CherryDrop  Female.gif CherryDrop is offline
First Year

Så gøy å se andre norske på Mugglenet Kanskje er jeg ikke den eneste potter-freaken i Norge likevel, haha! x]

Reply With Quote
Old July 22nd, 2009, 4:09 am
Alastor's Avatar
Alastor  Male.gif Alastor is offline
Keeper of the Mignon Eggs

Quote:
Originally Posted by Haplo_ View Post
What does that mean?
Trevligt att det finns en del norrmän här.
Quote:
Originally Posted by CherryDrop View Post
Så gøy å se andre norske på Mugglenet
Dette er CoS Forums, ikke Mugglenet.

CoS Forums and Mugglenet are totally different sites owned and managed by different people.

Reply With Quote
Old August 2nd, 2009, 4:09 pm
Peachy  Female.gif Peachy is offline
First Year

Heihei. Enda en fra Norge her.
Jeg ble medlem i dag, så dette er bare min andre post.

Reply With Quote
Old September 8th, 2009, 11:15 am
miromurr  Undisclosed.gif miromurr is offline
First Year

Jeg er norsk og ny.

(For the non-Norwegians: I'm Norwegian, I'm new.)

Reply With Quote
Old September 14th, 2009, 8:17 pm
Morning_Star's Avatar
Fourth Year

Så gøy at det kommer mange nye norsker her! Heihei, alle sammen! Koselig å høre fra dere!

(It's so nice that we have a lot of new Norwegian people here! Hi, everyone! Nice to here from you! )

—Neil Gaiman

Reply With Quote
Old December 23rd, 2009, 4:29 pm
Flowerelf  Female.gif Flowerelf is offline
First Year

Jeg kan godt læse norsk fordi jeg kan godt forstå dansk men jeg kan slet ikke snakke norsk. Jeg tror den er ret svært at snakke. Men norsk er en bra sprog og helt mere sjovt end dansk.

I hope this makes sense

Reply With Quote
Reply
Go Back  Chamber of Secrets > Diagon Alley > The Language Lab

Bookmarks

Tags
norwegian

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools

Posting Rules