Login  

Go Back   Chamber of Secrets > Diagon Alley > The Language Lab

Dutch / Nederlands

Reply

Thread Tools
Old March 25th, 2008, 11:44 pm
Hes's Avatar
Hes  Female.gif Hes is offline
Embroidered by imaginatio

Re: Dutch / Nederlands

Nou ik moet toegeven dat ik soms wel per ongeluk Engelse woorden gebruik. Omdat ik erg veel in het Engels chat (geen Nederlandse variant hiervoor heh ) heb ik best wel vaak, als ik plotseling moet wisselen naar Nederlands, dat ik heel hard moet nadenken wat ook al weer het Nederlandse woord is. Dan denk ik dus in Engels en dit gebeurt mij steeds vaker. Op internet ben ik gewoon niet gewend om Nederlands te schrijven

"I'm a leaf on the wind...watch how I soar."

"Chickens come home to roost."

"It's okay...I-I'm a leaf on the wind."

Loveliest Care Bear. Expert Sig Changer

Last edited by Hes; March 25th, 2008 at 11:51 pm.
Reply With Quote
Sponsored Links
Old March 30th, 2008, 4:59 pm
Sibbelien  Female.gif Sibbelien is offline
First Year

Quote:
Originally Posted by ChingChuan View Post
Weet je wat pas erg is? De verengelsing van onze taal. Ik kom met de dag meer anglicismen tegen - echt vreselijk! Engelse grammatica, Engelse woordkeuze... Onze taal gaat er aan!
Weet je, daar merk ik echt helemaal niets van.
Misschien wordt het nu logisch omdat iedereen nu zo praat.
Maarja, que sera sera, we moeten ons er maar bij neerleggen.
(Nu moet ik zeggen dat ik helemaal niet zo heel veel Engelse woorden gebruik, juist meer Franse woorden. Dus je zou kunnen zeggen dat het Nederlands hier verfranst )

En ik wist niet dat "anglicismen" een woord was. Er blijken heel veel Nederlandse woorden te zijn waarvan ik niet wist dat het woorden waren XD. Mijn Nederlandse woordenschat is niet zo verschrikkelijk groot

"C'est l'angoisse du temps qui passe qui nous fait tant parler du temps qu'il fait. Les critiques littéraires sont des cactus qui vivent de leurs piquants parmis les vautours qui vivent de leur plume."
- L'écrivain raté, 'Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain
Reply With Quote
Old April 10th, 2008, 5:09 pm
Chrysalis's Avatar
Chrysalis  Undisclosed.gif Chrysalis is offline
Hogwarts Graduate

Hallo, ik ben ook Nederlands en ik kom uit Leiden Verder spreek ik Nederlands en Engels vloeiend en ik kan mijn moedertaal verstaan, maar niet goed spreken. Ik vind Nederlands geen mooie taal, maar ik vind het niet vervelend om te spreken, omdat buitenlanders en mensen uit mijn geboorteland denken dat het heel exotisch is, ook al vinden ze het heel grappig klinken. Men denkt dat de Nederlandse taal eerder een aandoening van de keel is dan een echte taal. Verder denk ik vaak in het Nederlands en ik beheers het beter dan mijn Engels. Ik ben wel benieuwd hoe buitenlanders onze taal verstaan!

Reply With Quote
Old April 30th, 2008, 9:57 am
First Year

Weet je, er is hier nooit meer iemand
Ach nou ja, ik wilde jullie gewoon allemaal even een fijne koninginnedag wensen

FIJNE KONINGINNEDAG ALLEMAAL!!

(En trek alsjeblieft niets oranjes aan. Oranje is een lelijke kleur Ga in rood+wit+blauw. )

S.

"C'est l'angoisse du temps qui passe qui nous fait tant parler du temps qu'il fait. Les critiques littéraires sont des cactus qui vivent de leurs piquants parmis les vautours qui vivent de leur plume."
Reply With Quote
Old April 30th, 2008, 10:50 am
jellibean  Female.gif jellibean is offline
First Year

Hey, ik spreek ook een beetje nederlands (mijn ouders zijn nederlands en ik heb daar gewooned voor 10 maanden), maar ik woon in australie dus mijn engels is veel beter (sorry if my dutch/spelling is rather terrible =P). Het is wel leuk om met andere nederlandse mensen te spreken want ik ken niemand anders die nederlands spreekt. Ik vind het echt vrij moeijlijk om in het nederlands te schrijven omdat ik het nu bijna nooit meer spreekt.

Haha I'd forgotten how much harder it is to speak in Dutch, let alone write in it =P

"One of them was a Slytherin and he was probably the bravest man I ever knew."

Reply With Quote
Old May 12th, 2008, 8:00 am
ChingChuan  Female.gif ChingChuan is offline
First Year

Nou, dan kun je hier in elk geval oefenen... :P

Quote:
Dan denk ik dus in Engels en dit gebeurt mij steeds vaker. Op internet ben ik gewoon niet gewend om Nederlands te schrijven
Wist je dat dat strikt genoeg ook anglicismen zijn? Het correcte woord zou 'overkomt' moeten zijn (waarschijnlijk dacht jij iets in de trant van 'happens to me'), en in de tweede zin zou het 'in het Nederlands' moeten zijn :P. Maar goed, ik hou op met grammatica-irritant-iemand te spelen .

Maar ik vind Nederlands inderdaad wel vet omdat het zo anders klinkt dan de meeste talen door alle harde klanken... Maar ik kan nog altijd geen rollende keel-r, jullie wel?

Old May 12th, 2008, 6:58 pm
Kimmetje's Avatar
Kimmetje  Female.gif Kimmetje is offline
Seventh Year

Ik spreek net zo goed engels als nederlands (IB), maar soms heb ik moeite met mijn spreekwoorden - dan vertaal ik direct uit het engels naar het nederlands en in een opstel kan dat raar klinken.

bv. "Een hapje van eigen lepel!" Als je nadenkt is het toch hetzelfde concept als "koekje van eigen deeg" alleen is een lepel misschien wat minder lekker...

Lifestyles of the Rich and Fabulous

Reply With Quote
Old May 13th, 2008, 11:08 am
Hes's Avatar

Quote:
Wist je dat dat strikt genoeg ook anglicismen zijn? Het correcte woord zou 'overkomt' moeten zijn (waarschijnlijk dacht jij iets in de trant van 'happens to me'), en in de tweede zin zou het 'in het Nederlands' moeten zijn :P. Maar goed, ik hou op met grammatica-irritant-iemand te spelen .
Daar let ik dus eigenlijk nooit op, behalve als ik een "wetenschappelijke" tekst moet schrijven. Te veel werk om rekening te houden met alle regels

Quote:
Maar ik vind Nederlands inderdaad wel vet omdat het zo anders klinkt dan de meeste talen door alle harde klanken... Maar ik kan nog altijd geen rollende keel-r, jullie wel?
Een rollende r is geen probleem voor mij, maar dat gaat voor mij gewoon vanzelf

Reply With Quote
Old May 13th, 2008, 8:20 pm
First Year

Quote:
Haha, nee, echt niet
Ik probeerde het een keertje met een vriendin, maar het was echt super moeilijk en ik kan er helemaal niets van.
Maarja, het maakt toch niet uit, want niemand hier in 't Gooi kan het. Ach, nou ja, bijna niemand

Wisten jullie eigenlijk dat een nieuwslezeres van het NOS-journaal was aangesproken op haar Gooise-r? Dat is niet echt eerlijk

Reply With Quote
Old May 19th, 2008, 8:28 pm
ChingChuan  Female.gif ChingChuan is offline
First Year

Zijn er nog meer examenkandidaten? Ik heb vandaag Nederlands gehad en Nederlands is eng...

Old July 28th, 2008, 10:55 pm
Italoiaadbwiag  Male.gif Italoiaadbwiag is offline
First Year

Ja ik ben ook Nederlands, maar is deze thread niet bestemd voor mensen die de Nederlandse taal willen leren ? Ik zie dat deze thread niet zo populair is, maar ja welke buitenlander is er nou bezig met de Nederlandse taal ? Niemand toch ? En ja de voertaal is hier Engels dus het Nederlands hier begrijpt toch niemand.

Reply With Quote
Old July 29th, 2008, 2:10 pm
Olme  Undisclosed.gif Olme is offline
First Year

Hey Italoiaadbwiag - Je hebt en heel lang naam! Ik ben een buitenlander die 't Nederlands willen leren. Ik ben aan het Noorwegs leren met Uni, maar ik leer mezelf 't Nederlands, en ook wil ik het Friesk leren.... ik lees het nieuws op Nederlands bijna iedere dag, en ik ben ook 'In de Ban van de Ring' aan het lezen. Ik vind Nederlands heel leuk en interessant, en ja, het klinkt zo anders! Ik kan wel wat jullie geschreven hebben lezen, maar 't is toch moeilijker te schrijven en spreken!

Old August 31st, 2008, 3:07 pm
Kimmetje's Avatar
Kimmetje  Female.gif Kimmetje is offline
Seventh Year

Thread revival

Ik studeer op dit moment Nederlandse literatuur en moet "Karakter" (Bordewijk) lezen. Zover is het boek echt vreselijk saai!! Gelukkig, zoals mijn vader zei, kom je dat soort boeken later als je zelf mag kiezen minder vaak tegen.

Ik zal binnenkort de film ook wel kijken. Er schijnt een toneelstuk te zijn, maar na "Mutter Courage" te hebben gezien heb ik niet veel geloof meer in wat serieuzere stukken - ik zou liever de cabaratier Guzman een keer willen zien. Trouwens, pas had ik op Nederland 2 een zeer goede Belgische film genaamd "Alzheimer" gekeken - een aanrader .

Lifestyles of the Rich and Fabulous

Reply With Quote
Old November 9th, 2008, 10:26 pm
amivongrimm  Female.gif amivongrimm is offline
First Year

Ontdekte net dat er dus ook een Nederlandse thread is dus ik kom hier ook maar even binnenwippen en mezelf voorstellen (:
ook al zie ik wel dat er al een maandje of 2 niet meer gepost is geweest hier..

Welja, ik ben dus Ami (uitgesproken als het Franse 'vriend') een 15jarige HP nerd uit België, jawel! Nog een totale n00b op dit forum gezien ik niet erg goed ben in echt discussieren in Engels, maar bon!

Old November 10th, 2008, 7:02 pm
Chrysalis's Avatar
Chrysalis  Undisclosed.gif Chrysalis is offline
Hogwarts Graduate

Zo'n rollende keel-r kan ik wel goed, maar ja ik ben dan ook Randstads he. Ik heb ook zo'n typische Amerikaanse r die heel veel Leidenaren hebben. Bij mij hoor je dus echt heel duidelijk dat ik uit de omgeving Den Haag kom.

Reply With Quote
Old November 10th, 2008, 9:32 pm
Hes's Avatar

Quote:
Originally Posted by amivongrimm View Post
Ontdekte net dat er dus ook een Nederlandse thread is dus ik kom hier ook maar even binnenwippen en mezelf voorstellen (:
ook al zie ik wel dat er al een maandje of 2 niet meer gepost is geweest hier..

Welja, ik ben dus Ami (uitgesproken als het Franse 'vriend') een 15jarige HP nerd uit België, jawel! Nog een totale n00b op dit forum gezien ik niet erg goed ben in echt discussieren in Engels, maar bon!
Welkom Ami! Veel plezier op het forum. Als je veel post zal het engels schrijven steeds beter gaan!

"I'm a leaf on the wind...watch how I soar."

"Chickens come home to roost."

"It's okay...I-I'm a leaf on the wind."

Loveliest Care Bear. Expert Sig Changer
Reply With Quote
Old November 10th, 2008, 10:51 pm
amivongrimm  Female.gif amivongrimm is offline
First Year

Quote:
Originally Posted by Hes View Post
Welkom Ami! Veel plezier op het forum. Als je veel post zal het engels schrijven steeds beter gaan!
Maar m'n Engels is al vrij goed hoor ;d want eigelijk ben ik o.a. Engelstalig opgevoed en heb ik op een ander forum wel in de 13000 reacties gezet, in het Engels dus (: hihi..
Ik neem aan dat de meesten hier van Nederland zijn?

Old November 11th, 2008, 12:46 am
irpa  Female.gif irpa is offline
First Year

Hehe, there is a Frisian girl in my class... and she speaks dutch as well and wow, it's strange... all those r's and g's!

And I think this is the right place for: www.indefence.is

"Remember Cedric. Remember, if the time should come when you have to make a choice between what is right and what is easy, remember what happened to a boy who was good, and kind, and brave, because he strayed across the path of Lord Voldemort. Remember Cedric Diggory." -Albus Dumbledore

Reply With Quote
Old November 18th, 2008, 2:01 pm
Rajae  Female.gif Rajae is offline
First Year

Hey halllooo.....

Hier nog een Nederlandse en er eentje uit Brabant hahah ....Wel leuk zeg dat er ook een NL topic is....Ik heb soms ook moeite om om te switchen van het Engels naar het Nederlands en andersom...maar dat komt voornamelijk omdat de voertaal op mn werk Engels is....Moet wel zeggen dat ik het wel fijner vind om in het Nederlands te schrijven....dan kan ik me ook makkelijker uiten hahah

©2006 *auroreblackcat
Reply With Quote
Old December 27th, 2008, 1:58 am
walcnevar  Female.gif walcnevar is offline
Second Year

I am going to learn Dutch in the summer as I'm living in Flanders for a bit, it is a very intriguing language! All I know is "zakje" which means bag right?

*one night of magic rush*
Reply With Quote
Reply
Go Back  Chamber of Secrets > Diagon Alley > The Language Lab

Bookmarks

Tags
dutch

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools

Posting Rules