Login  

Go Back   Chamber of Secrets > Diagon Alley > The Language Lab

Dutch / Nederlands

Reply

Thread Tools
Old March 3rd, 2010, 1:46 pm
Prendsmoncoeur  Female.gif Prendsmoncoeur is offline
First Year

Re: Dutch / Nederlands

Haha, tegenover de Engelstaligen zullen we op zo'n fora altijd in de minderheid zijn, vrees ik. Maar toch leuk om met een paar aanwezig te zijn! ^^

"I don't go looking for trouble. Trouble usually finds me."

Reply With Quote
Sponsored Links
Old March 21st, 2010, 11:45 am
Quen  Female.gif Quen is offline
First Year

Ik spreek nederlands
En Pools ( een beetje)
En Duits
En Engels ( Dat probeer ik te verbeteren( ik sta er nu een 8,7 voor op school))
Maar ik ben natuurlijk oerhollands

Last edited by Quen; April 10th, 2010 at 12:40 pm.
Reply With Quote
Old May 12th, 2010, 12:10 am
ElliPhoenix  Female.gif ElliPhoenix is offline
First Year

Aangezien de laatste post op 10 april was, ga ik wat leven in de brouwerij roepen.. huh, klopt dat wel?
nja daar gaat het dus niet om..

hoi, ik ben Elli en ik ben dus half Nederlands. Beter Engels dan Nederlands, maar toch allebei perfect
hoe zijn jullie eigk op de site van Mugglenet en dus ook op de fora gekomen? Lijkt me wel interresant om te weten
Echt heeeeel raar om hier Nederlanders tegen te komen hahaha.. maar toch wel cool

Proud to be a Hufflepuff
Reply With Quote
Old September 19th, 2010, 10:49 pm
Starling  Female.gif Starling is offline
First Year

Ik spreek Nederlands, maar ik wou dat ik aanleg had voor Duits, want mijn schoonouders zijn Duits en die spreken niet zo best Engels!

Ben in Nederland geboren, maar ik woon al 17 jaar in Engeland, dus mijn Nederlands is een beetje rusty.

Reply With Quote
Old October 22nd, 2010, 9:43 am
Moriath's Avatar
Moriath  Female.gif Moriath is offline
MODLY CREW

Dag!

I just started to study Dutch. Ik studeer nu Nederlands.

Reply With Quote
Old November 25th, 2010, 10:03 pm
sky_staring  Female.gif sky_staring is offline
First Year

Nog een Belg erbij!
Alhoewel dat ik de boeken toch liever in het Engels lees. Ik heb de eerste 6 in het Nederlands gelezen, en vond de boeken fantastisch. Maar dan las ik ze in het Engels, en dat was zoveel beter! Sindsdien lees ik nog zelden boeken in het Nederlands... Thank You J.K. Rowling!

Reply With Quote
Old November 25th, 2010, 10:25 pm
Miloux  Undisclosed.gif Miloux is offline
First Year

Nederlander ;-).

Reply With Quote
Old May 9th, 2011, 9:18 am
iSimone  Female.gif iSimone is offline
First Year

Wat grappig! Een eigen Nederlandstalig-miniwereldje.. En hoe tof dat er mensen zijn die Nederlands aan het leren zijn en dan ook hier mee kijken en posten! Good work guys!

Mag ik jullie hulp inroepen? Ik zoek namelijk Potter-fans voor mijn scriptie om te interviewen, het zou leuk zijn als ik daar een paar Nederlandse fans tussen kan plaatsen. Zou iemand van jullie me daar mee willen helpen?

Reply With Quote
Old May 11th, 2011, 7:29 pm
LillianJamie  Female.gif LillianJamie is offline
First Year

I can read and pretty much understand dutch, and I'd love to learn it. The only things I'm capable of saying in Dutch are: Ik bin en boom and Ik houd van jouw (sorry if I spellt them wrong) I'm going to get very far in life with these two sentences...

Reply With Quote
Old May 12th, 2011, 9:00 am
Moriath's Avatar
Moriath  Female.gif Moriath is offline
MODLY CREW

How is this family friendly exactly?

.:CoS Forums Rules:.
View full rules here
1. CoS Forums is a family friendly forum. Anything we deem inappropriate will be removed, this includes posts, signatures, usernames, images etc. The offending member will be warned. This also extends to websites which contain inappropriate material and the discussion of slash.

Reply With Quote
Old May 12th, 2011, 12:13 pm
Siriusandme  Female.gif Siriusandme is offline
Fourth Year

Quote:
Originally Posted by Moriath View Post
How is this family friendly exactly?

.:CoS Forums Rules:.
View full rules here
1. CoS Forums is a family friendly forum. Anything we deem inappropriate will be removed, this includes posts, signatures, usernames, images etc. The offending member will be warned. This also extends to websites which contain inappropriate material and the discussion of slash.
I suppose you are refering to the sentence I used??

"I would rather have a prostate exam on live television by a guy with very cold hands than have a Facebook page."

- George Clooney, on his aversion to the social networking site.
Reply With Quote
Old May 12th, 2011, 12:15 pm
Hes's Avatar
Hes  Female.gif Hes is offline
Embroidered by imaginatio

Ja dat is precies wat ze bedoelt

"I'm a leaf on the wind...watch how I soar."

"Chickens come home to roost."

"It's okay...I-I'm a leaf on the wind."

Loveliest Care Bear. Expert Sig Changer
Reply With Quote
Old May 12th, 2011, 8:51 pm
Siriusandme  Female.gif Siriusandme is offline
Fourth Year

Quote:
Originally Posted by iSimone View Post
Wat grappig! Een eigen Nederlandstalig-miniwereldje.. En hoe tof dat er mensen zijn die Nederlands aan het leren zijn en dan ook hier mee kijken en posten! Good work guys!

Mag ik jullie hulp inroepen? Ik zoek namelijk Potter-fans voor mijn scriptie om te interviewen, het zou leuk zijn als ik daar een paar Nederlandse fans tussen kan plaatsen. Zou iemand van jullie me daar mee willen helpen?
Stuur me maar een pm.

@Hes.. Ik heb mijn post maar gewist. Leek me beter. En ik zal mijn best doen een franse zin te leren die ik wel mag posten...

"I would rather have a prostate exam on live television by a guy with very cold hands than have a Facebook page."

- George Clooney, on his aversion to the social networking site.
Reply With Quote
Old May 13th, 2011, 11:02 am
Hes's Avatar

Ja doe dat maar, een stuk veiliger. Dank je wel

Reply With Quote
Old August 22nd, 2011, 6:28 pm
Nielo  Female.gif Nielo is offline
Second Year

Aan deze thread te zien zitten er niet al te veel Nederlanders/Vlamingen op dit forum, maar toch leuk dat er een thread als deze bestaat.

En leuk dat hier mensen komen kijken die Nederlands aan t leren zijn!

Wand: Larch, Unicorn Core, 10 3/4, Slightly Yielding
Reply With Quote
Old August 22nd, 2011, 8:58 pm
AurorAccio16  Male.gif AurorAccio16 is offline
First Year

Mijn oog viel op de titel van dit topic in het lijstje van meest recente discussies. Dus zo kwam ik hier terecht. Grappig om te zien dat er een speciaal topic is voor het Nederlands. Dat er maar weinig wordt gereageerd kan ik wel begrijpen. Lang niet zoveel mensen zullen snel Nederlands als taal gaan aanleren. En Nederlanders zullen zeker online sneller overstappen op het Engels. Maar desalniettemin, toch leuk om te zien zo'n topic :P

Persoonlijk vind ik de vertalingen van Wiebe prima. Ik heb dan ook de eerste vier HP-boeken alleen in het Nederlands gelezen. Sindsdien kon ik het geduld niet langer opbrengen om te wachten op de Nederlandse vertaling. Dus ben ik met deel 5, 6 en 7 verder gegaan om ze in het Engels te lezen. Gruzielementen is bijv. een erg mooie vertaling vind ik zelf. Daarnaast heb ik ook Harry Potter en de Steen der Wijzen in het Frans en Zweeds gelezen. En dan ben ik maar wat blij dat Wiebe zo voor elk personage een eigen vertaling heeft aangehouden. Ik heb echt geen problemen met de Engelse namen in het origineel geschreven door Rowling zelf. Maar om die Engelse namen terug te vinden tussen het Frans bij Harry Potter à l'école des sorciers of het Zweeds bij Harry Potter och De Vises Sten leest het plot toch minder prettig. Uiteraard is dit mijn persoonlijke mening. Zelf geef ik de voorkeur / prefereer ik de Engelse namen boven de Nederlandse. Te meer omdat die toch mij beter bij blijven om de een of andere reden..

All text above translates into:

The title of this topic appeared within the most recent discussion-list above all other boards. That's how I found out about this topic. It's funny to see that there's a special topic devoted to (my own) language called Dutch. That there are so few comments to be found doesn't surprise me. There won't be many people around who are willing to learn Dutch. And Dutch people themselves are more likely to switch to English, certainly online. Anyhow.. it's still nice to see a topic like this exists :P

I find the translations who made it to the Dutch Harry Potter books (from Wiebe) fine. I've read the first four books in the Harry Potter series in Dutch. Afterwards I couldn't wait anymore for the next translation to come on the following books. So when OotP came out, and later on with HBP and DH I started to read them in English. I find the dutch word for horcruxes (gruzielementen) neatly done. Aside of the English books I've also read the Philosopher Stone in Swedish and French. And when I look back at it I'm glad our translator (Wiebe) picked his/her own names for each character. I have no problem at all with the original English names, as long as they appear within the original content written by Rowling (i.e. English). If you notice that English names appear in between French/Swedish sentences in the French/Swedish equivalent of the Philosopher Stone, the whole plot doesn't read that well anymore. Imho of course. All in all I prefer the English names above the Dutch names. Mostly because I seem to remember them better somehow..

Proud member of the Pottermore Battalion and loyal to our commander in chief: Gryff!
Reply With Quote
Old August 23rd, 2011, 12:19 pm
Second Year

Wat grappig, het feit dat ze de namen vertaalden (al vind ik de Nederlandse vertalingen inderdaad erg goed) was voor mij als kind juist de reden om de Engelse boeken te gaan lezen. (Ik wilde de 'echte' namen weten. XD)

Reply With Quote
Old August 24th, 2011, 10:45 am
Hes's Avatar

Ik vind de vertalingen ook goed.

Zelf heb ik de eerste vier alleen in het Nederlands gelezen, maar toen ontdekte ik dit forum en zodoende wilde ik up to date zijn en heb OotP in het Engels gekocht.

Reply With Quote
Old August 24th, 2011, 11:00 am
Second Year

Ik vind de omslagontwerpen van de Nederlandse boeken trouwens echt geweldig. Omdat Harry nooit zelf (helemaal) afgebeeld wordt, laat het veel aan de verbeelding over.
Dat spreekt me meer aan dan bijvoorbeeld de Engelse of Duitse covers, waar Harry wel helemaal op te zien is. (Vooral de tekenstijl op de Duitse covers staat me wat tegen, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik de Nederlandse omslagen het beste vind omdat dat de eerste waren die ik zag.)

Reply With Quote
Old August 24th, 2011, 11:07 am
Hes's Avatar

Ik ben het er mee eens dat de Nederlandse covers echt mooi zijn. Van de Engelse covers is de OotP mijn favoriet.

Reply With Quote
Reply
Go Back  Chamber of Secrets > Diagon Alley > The Language Lab

Bookmarks

Tags
dutch

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools

Posting Rules